Dags för årsmöte


Söndag den 27 mars är det dags för årsmöte i Bodarna. Det bestämdes under torsdagens styrelsemöte.

I vanlig ordning blir det vägmöte först, och bymöte därefter. Vägmötet börjar klockan 18 och bymötet 19.

Vi bybor får en hemläxa tills mötet:

Vi behöver fundera över en förnyelse i byföreningen. I år och nästa år är det flera ”tunga” avgångar på betydelsefulla poster:

  • Ordföranden gör sitt sista år i år. Det betyder att vi från och med 2012 behöver en ny ordförande i byn. Önskemålet från herr Finn själv är att under 2011 ha sin efterträdare under upplärning, för en smidig övergång.
  • Kassören gör sitt sista år i år. Önskemålet är detsamma som för ordföranden; det ideala är att förbereda efterträdaren i förväg.
  • Mer akut är det att ersätta stugvärden, som slutar redan i maj, och sekreteraren som slutar i och med årsmötet. En till av de ordinarie styrelseledamöterna behöver också ersättas, liksom en suppleant.

Summa summarum behövs det efterträdare på flera håll, och enligt önskemål som uttalades under styrelsemötet är det bra om dessa efterträdare är relativt unga.

Som nyfiken murveltyp fick webbredaktionens utsända naturligtvis lov att fråga om vad respektive uppdrag innebär. Nedan listas lite kort vad uppdragen innebär. Det är möjligt att mer information läggs ut här. Annars rekommenderas att du/ni tar kontakt med ordföranden och/eller valberedningen med Tomas Jansson i spetsen.

Ordförande i byn
Ett uppdrag som, enligt nuvarande ordförande, mycket handlar om att komma med tankar och idéer samt delegera mellan de olika kommittéerna. Just på grund av kommitté-systemet i byn är det inget betungande uppdrag, om än ansvarskrävande, att vara ordförande. Är du en visionär som tycker om att hålla i rodret är detta den perfekta rollen för dig.

Kassör
”Lite pyssel varje vecka” enligt nuvarande kassör. Det ska betalas räkningar och bokföringen ska skötas. På den här posten passar du  som tycker om att ha ordning och reda på både siffror och papper.

Stugvärd
Den tyngsta uppgiften i byn. Håller i uthyrningar och har koll på vår kära bystuga. På mötet diskuterades svårigheten i att hitta någon för uppgiften. En lösning, som dock inte ansågs optimal, var att dela uppgiften mellan flera personer. En diskussion om hur problemet ska lösas kommer att föras på årsmötet. Den som känner att uppgiften är lockande, och som har idéer för hur arbetsbördan ska kunna effektiviseras kan höra av sig till valberedningen/ordföranden redan nu. Ulla Hedin Erks kommer att ge en arbetsbeskrivning till ordföranden, som du i så fall kan få ta del av för att se vad uppdraget går ut på.

Sekreterare och övriga styrelseuppdrag
Styrelsen har normalt 3-4 möten per år, och det är kring dessa det krävs engagemang. Extramöten kan behövs sättas in om något akut, som reparationsbehov eller investeringar, behöver lösas. Främst handlar styrelseuppdraget om att medverka i beslut. Sekreteraren har något mer att göra än ”vanliga” styrelseledamöter i och med att anteckningar från mötet ska tas, och renskrivas efter mötet.

Om du som läser detta känner får ett sånt där härligt magpirr över någon av uppgifterna – kontakta Tomas Jansson eller Lennart Finn så får du veta lite mer. Det går även bra att maila på info @ bodarne.se eller skriva i vår grupp på Facebook, så slussas informationen vidare.


Om Dan

Dan Forslund är upphovsman till Bodarnas hemsida (som såg sitt ljus i första versionen 2008), och den som utvecklar och uppdaterar den.